https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... 201830.pdfЯ в английском так себе, но по-моему, этот документ обязывает авиакомпании предоставлять заказчику возврат денег или ре-роутинг по выбору заказчика (“at the passenger’s convenience”) вне зависимости от причин отмены полетов, применимо к данной ситуации. Например:
2.1. Right to choose between reimbursement and rerouting
Reimbursement of the ticket price or a rerouting at a later stage “at the passenger’s convenience” might therefore be preferable for
the passenger.
Но есть такой пункт:
2.3. Specific national rules in the context of the Covid-19 outbreak
In some cases specific national rules have been adopted in the context of the Covid-19
outbreak, which create the obligation for carriers to refund passengers or issue a voucher
to passengers in case the passenger could not take a flight that has been operated.
Such national measures do not fall under the scope of the EU passenger rights
regulations. They are not addressed in these guidelines, which deal only with the
interpretation of the rules on passenger rights adopted by the Union.
В Испании наверное нет отдельного специального приказа властей на сей счет ? Если нет, значит а/к попадает под действие этого документа.
3.2. Right to reimbursement or re-routing
In the case of a flight cancellation by the airlines
(no matter what the cause is), Article 5
obliges the operating air carrier to offer the passengers the choice among:
a) reimbursement (refund);
b) re-routing at the earliest opportunity, or
c) re-routing at a later date at the passenger's convenience.
Может быть конечно есть какие-то пункты или фразы которые все эти мои умозаключения опровергают в том документе ? Кто шарит в английском - подскажите.
А еще если кто-то разбирается - чем можно пригрозить им ? Типо "если вы не будете следовать этому документу то я пожалуюсь туда-то". Куда жаловаться ? Может на сайте Еврокомиссии че-то такое есть ?